Anadol

"Türkiye'nin ilk otomobili Anadol'un doğuş hikayesi ilginçtir. 1960'lı yıllarda Türkiye'de Amerikan otomobilleri moda. Ancak Türkiye'de bir döviz darboğazı yaşanıyor. Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel milli bir otomobil yapılmasını istiyor. Hemen Eskişehir Vagon Fabrikası'nda çalışmalar başlıyor ve Türkiye'nin ilk otomobili Devrim birkaç ay içinde tamamlanıyor. Prototipler törenlere yetiştirilmeye çalışılırken kalabalık yüzünden benzin alınamayınca, resmi geçit sırasında benzini bitiyor ve Devrim projesi de rafa kalkıyor.
O dönemlerde Vehbi Koç da yerli otomobil üretmek hayalinde. Bunun için Ford ile görüşmeye gittiğinde aldığı yanıt, "Kârlı olmaz, iyisi mi siz ithalata devam edin" şeklinde oluyor. Ancak Koç çalışmalarına devam ediyor. 1966'ya gelindiğinde, gerekli izinler alınıyor. Anadol'un adını koyan da aslında Türk halkı. Otosan otomobile isim koymak için bir anket düzenliyor.
Ankete gelen 100 bini aşkın mektupta iki binden fazla isim önerisi çıkıyor. Vehbi Koç bunlar içinde Anadol'u beğenince, ilk yerli seri üretim Anadol, 19 Aralık 1966 yılında üretim bandına giriyor. Satış fiyatı ise 26 bin 800 lira. O günkü kurla 2 bin 980 dolara eşit."

Sabah